סאונד סנטר – יבואן + חנות ציוד הגברה הזולה בישראל
סאונד סנטר מייבאת ומשווקת ציוד קריוקי וציוד הגברה מקצועי | מותגי על + מחירים שוברי שוק והכי זולים במדינה.
ניתן לחייג אלינו : 077-2080290
[ ראו כאן : קטלוג ציוד הגברה | קטלוג מיקסרים | בידוריות מומלצות ]
עקרונות יסוד בעבודה עם מיקסר סאונד אנלוגי
מיקסר סאונד אנלוגי הוא הכלי המרכזי בעבודות סאונד רבות – החל מאולפנים ביתיים קטנים ועד להופעות חיות מורכבות. למרות כניסתם של מיקסרים דיגיטליים, למיקסר האנלוגי עדיין יתרונות משמעותיים בכל הנוגע לנוחות הפעלה ולסאונד “חם” המועדף לעיתים על טכנאים.
חיבור מקורות קול – זיהוי סוג החיבור
Mic : כניסה המיועדת למיקרופון, לרוב עם מתח פאנטום (48V) המתאים למיקרופונים קונדנסר.
Line : כניסה לאות ברמה גבוהה יותר (כלי נגינה מוגברים, מכשירי אפקטים, מקליט חיצוני וכו’).
Instrument (במיקסרים מסוימים): כניסה ייעודית לכלי נגינה כמו גיטרה/בס, עם התנגדות המתאימה לאות חלש.
כבלים ואיכות החיבורים
XLR מאוזן: משמש בדרך כלל למיקרופונים או למקורות קול מאוזנים, מסייע במניעת רעשי רקע.
TRS (מאוזן) או TS (לא מאוזן) : כבלים לגיטרות, לקלידים או למכשירי אפקטים. מומלץ להשתמש בכבלים מאוזנים בכל מקום אפשרי, להפחתת חשש לרעשים.
הקפידו על כבלים באיכות טובה ובאורך סביר; כבל ארוך מדי עלול להכניס רעשים למערכת.
אם אתם משתמשים במיקרופוני קונדנסר, ודאו שהערוץ הספציפי במיקסר תומך במתח פאנטום והפעילו אותו בעת הצורך.
חשוב לכבות את מתח הפאנטום (48V) כשמחברים או מנתקים כבלים, כדי למנוע פגיעות פוטנציאליות ברכיבים הרגישים.
Gain נכון
הגדרת Gain ראשוני
מטרת ה-Gain היא להעלות (או להנמיך) את עוצמת האות לרמה הנכונה לפני עיבוד נוסף.
המטרה: סיגנל חזק מספיק כדי למנוע רעש רצפה (Noise Floor), אך לא חזק מדי כך שייגרום לעיוות (Clipping).
שימוש בכפתור ה-PFL
ברוב המיקסרים האנלוגיים יש מצב האזנה מקדים לפיידר (PFL).
השתמשו בו לצפייה במד המידת (Meter) של הערוץ מבלי שתצטרכו להרים את פיידר הערוץ אל המיקס הראשי.
כווננו את ה-Gain כך שהפיקים יגיעו קרוב ל-0 dB, אך לא יעברו אותו. לעיתים נהוג להשאיר “מרווח ביטחון” של 3–6 dB מתחת ל-0 dB.
הימנעות מעיוות (קליפ)
במערכות אנלוגיות, יציאה מעבר ל-0 dB יכולה לייצר “עיוות אנלוגי” שעלול להיות לא רצוי.
הקפידו לבדוק איזורי “אדום” במד המידת כדי למנוע עיוות שעלול לפגוע באיכות הסאונד.
3. ניהול ערוצים נכון
איקיו (EQ) בסיסי
ברוב המיקסרים האנלוגיים יש EQ תלת-פסי או ארבע-פסי (Low, Mid, High, ולעיתים Mid-Sweep).
התחילו בניטרל (Flat) והוסיפו או חתכו תדרים באופן מינימלי לפי הצורך. חתך של תדרים בעייתיים (כמו תדרי בוץ נמוכים או שריקות גבוהות) עדיף לרוב על הגברה מוגזמת של תדרים.
Aux ו-Sends
מאפשרים לשלוח חלק מהסיגנל למוניטור על הבמה, לאפקט חיצוני (Reverb, Delay) או למיקס חלופי.
ברגע שה-Gain מוגדר נכון, השתמשו ב-Aux על מנת לתת לכל ערוץ את העוצמה הדרושה לנקודת היעד הרלוונטית.
Subgroups
במיקסרים גדולים יותר ניתן לקבץ ערוצים דומים (למשל, כלי הקשה, כינורות, מקהלות) לקבוצות נפרדות.
פישוט השליטה במספר ערוצים בעזרת פיידר אחד מרכזי משפר את העבודה במהלך הופעה או בהקלטות מורכבות.
4. סינון רעשים ושמירה על איכות הסיגנל
High-Pass Filter (HPF)
מיקסרים לסאונד מציעים כפתור HPF (לרוב סביב 80Hz–100Hz).
מומלץ להפעיל אותו על ערוצים שאינם דורשים תחום תדרים נמוכים (כמו דיבור או כלים ממוצעים שאינם באסים), כדי לצמצם רעש ו”בומים” לא רצויים.
הימנעות מ”בריחת” אותות
כבו או הנמיכו ערוצים שאינם בשימוש, כדי למנוע כניסת רעשי רקע.
במידה ואתם משתמשים במיקרופונים רבים, השקיעו זמן בלסגור ערוצים שלא פעילים כדי לשמור על מקסימום בהירות.
האזנה בכל שלב
מומלץ לאזין לסיגנל בכל שלב של המסלול (Chain), החל מהמקור ועד למיקס הסופי.
אם ישנו רעש, בצעו בידוד ובדיקה: כבו ערוצים ונקו חיבורים עד לאיתור המקור הבעייתי.

5. טיפים לשמירה על איכות הסאונד
נקו אבק ולכלוך מהמחברים והכפתורים.
בדקו וכסו את המיקסר בעת אחסון או העברה כדי למנוע פגיעות פיזיות.
השתמשו בכבלים מאוזנים (XLR/ TRS) והעדיפו כבלים קצרים ככל האפשר.
בדקו מדי פעם שהכבלים אינם פגומים (רעשים או ניתוקים).
שמרו מרווח דינמי בין רמת השיא לאפס הדציבל על הסקאלה האנלוגית, כדי לאפשר לאות להתנהג טבעית ולהימנע מעיוותים פתאומיים
הקפידו לבחור את סוג המיקרופון המתאים לכל כלי או מקור קול. מיקום המיקרופון ועוצמת הכלי משפיעים רבות על רמת הרעש ומידת ה-Gain הדרושה.