סאונד סנטר – יבואן + חנות ציוד הגברה הזולה בישראל
סאונד סנטר מייבאת ומשווקת ציוד הגברה ומערכות הגברה – מותגי על + מחירים שוברי שוק והכי זולים במדינה.
ניתן לחייג אלינו : 077-2080290
[ ראו כאן קטלוג : ציוד הגברה מקצועי | בידורית חזקה ומקצועית ]
הכרת מושגי מפתח בסאונד והגברה – dB, Headroom, Peak, RMS, Phase, רגישות מיקרופונים, וכדומה.
הכרת מושגי מפתח בסאונד והגברה
עולם הסאונד וההגברה מלא במושגים טכניים שחשוב להכיר כדי לעבוד נכון ולהשיג תוצאות מקצועיות.
במדריך הזה נפרט לכם על מושגי יסוד כגון dB, Headroom, Peak, RMS, Phase, רגישות מיקרופונים ומונחים נוספים, ונעמיק במשמעות שלהם בעבודה היומיומית עם ציוד הגברה מקצועי ומערכות סאונד מקצועיות.
Decibel (dB) – דציבל
מה זה dB ?
הדציבל הוא יחידת מידה ליחס בין עוצמות קול או בין הספקים חשמליים. הוא מבוסס על סולם לוגריתמי, כלומר, עלייה של 3 dB בערך מכפילה את ההספק החשמלי, ועלייה של כ-10 dB נתפסת עבור האוזן האנושית ככפילה בעוצמת הקול (בערך).
למה וכמה הוא חשוב ?
בעת הגברת סאונד, מדידת הדציבל מסייעת לטכנאי להבין עד כמה הוא קרוב לרוויה (Clipping) או למקסימום שהציוד יכול לספק.
בסביבת אולפן, מדידת dB מאפשרת לקבוע רמות הקלטה והאזנה רצויות בלי לפגוע באיכות הסאונד.
Headroom – מרווח ראש
מהו Headroom ?
Headroom מתייחס לטווח שבין רמת האות הנוכחית (העובדתית) לבין נקודת העיוות (Clipping) של המערכת. במילים אחרות, כמה “מרווח” עוד נותר לפני שהאות יגיע לרוויה ויתעוות.
האם הוא חשוב ?
שמירה על Headroom חיונית כדי להימנע מעיוותים פתאומיים בפיקים לא צפויים (כמו צעקה במיקרופון).
אם ה-Headroom נמוך מדי, כל עלייה קטנה ברמת האות תביא לעיוות. אם הוא גדול מדי, ייתכן שהאות יהיה חלש מדי ועמום בשל רעש רקע מוגבר (Noise Floor).
Peak – פיק
מה זה פיק ?
פיק הוא הנקודה הגבוהה ביותר שאליה מגיע האות בזמן נתון. מערכות מדידה רבות (כמו Peak Meters) מציגות את רמת השיא בכל פרק זמן קצר.
כמה הוא חשוב ?
מעקב אחר פיקים במיקסר או בתוכנת הקלטה מאפשר לזהות אם האות מתקרב לרמת עיוות (0 dBFS בסביבה דיגיטלית, או נקודת Clipping במיקסר אנלוגי).
שליטה נכונה בפיקים מבטיחה אות מאוזן עם מספיק עוצמה בלי להיכנס לאזור עיוות.
RMS – Root Mean Square
מה הפירוש ומהי המשמעות ?
RMS הוא ממוצע “עוצמת האות” לאורך זמן. בניגוד למדידת Peak, המתייחסת לשיא המיידי, RMS מספקת תמונה טובה יותר של העוצמה הנתפסת על ידי האוזן האנושית לאורך זמן.
מדוע חשוב ?
הערך ה”ריאלי” לאוזן האנושית – ה-RMS נותן אומדן לשאלה “איך הצליל נשמע לאוזן לאורך זמן”, ולא רק איפה יש פיק רגעי.
בעת הקלטה או מיקס, צפייה ב-RMS עוזרת לוודא שהערוץ לא רק נמנע מפיקים עיוותיים, אלא גם מחזיק עוצמה ממוצעת מספקת.
Phase – פאזה
מהי פאזה ?
פאזה (Phase) היא המצב היחסי בין שני אותות סאונד זהים מבחינה תדרית, אך בהיסט זמן מסוים זה מזה. לדוגמה, אם מקליטים אות מוזיקלי בשני מיקרופונים במרחקים שונים, נוצרת הפרש פאזה.
מה החשיבות ?
כאשר שני אותות נמצאים ב”פאזה” (Phase) מושלמת, הם מתחזקים זה את זה. אך אם יש הפרש פאזה משמעותי, הם עלולים לבטל זה את זה בחלק מהתדרים (Cancellation).
בתופים, הקלטות כלי נגינה רבי-מיקרופונים או בסביבת אולפן מרובת מקורות, חשוב לבדוק שהערוצים אינם גורמים לסיכומי פאזה שליליים הפוגעים באיכות הסאונד.
לעיתים משתמשים בכלי “Phase Invert” (היפוך פאזה ב-180 מעלות) כדי לטפל בביטולים או בהדהודים בעייתיים.
רגישות מיקרופונים (Microphone Sensitivity)
מהי הרגישות ?
רגישות המיקרופון מציינת עד כמה המיקרופון ממיר אנרגיית קול (גלי לחץ אוויר) לאות חשמלי. ערך הרגישות נמדד לרוב במיליוולטים (mV) ליחידת לחץ קול (Pascal), או בדציבלים יחסית ל-1 וולט (dBV/Pa).
מדוע היא חשובה ?
מיקרופונים בעלי רגישות גבוהה ינפיקו אות חשמלי חזק יותר עבור אותה עוצמת קול, מה שעשוי להפחית צורך בהגברת Gain גבוהה (ובכך להפחית רעשי רקע).
מנגד, רגישות גבוהה מדי בסביבה רועשת יכולה להכניס רעשי רקע משמעותיים.
בבחירת מיקרופון לשירה, דיבור או כלי נגינה רכים, רגישות המיקרופון חשובה לקביעת איכות ההקלטה והצורך במגברים נלווים.
Noise Floor – רעש רצפה
מה זה אומר ?
רעש רצפה הוא רמת הרעש העצמי של המערכת הגברה או הסביבה, הכוללת שריקות חשמליות, זמזומים או רעשים מכניים עדינים שמקורם בציוד או בסביבה עצמה.
מה החשיבות של זה ?
חשוב לנהל היטב את ה-Gain Staging, כדי שהאות המוזיקלי יהיה חזק מספיק מעל רעש הרצפה אך ללא עיוותים.
שימוש בציוד איכותי (כבלים מאוזנים, מיקרופונים עם רגישות גבוהה ורעש עצמי נמוך) מאפשר לקבל איכות סאונד טובה יותר.
Dynamic Range – טווח דינמי
מהו טווח דינמי ?
הטווח הדינמי הוא ההפרש בין רמת האות החלשה ביותר שניתן לזהות או להקליט, לבין הרמה החזקה ביותר לפני עיוות. לעיתים מתבטא בהפרש דציבלים (dB).
מדוע חשוב?
טווח דינמי גדול יותר מאפשר לנו ללכוד שינויים עדינים וגדולים בעוצמת הצליל (לדוגמה, מיצירות קלאסיות שקטות ועד לסולו גיטרה רועש).
מדיות שונות (דיגיטליות ואנלוגיות) נבדלות זו מזו בטווח הדינמי האפשרי שלהן. פורמטים מקצועיים (24-bit או יותר) מעניקים טווח דינמי גדול בהקלטות.
Frequency Response – תחום תדרים
מהו תחום תדרים ולמה הוא קריטי ?
תחום התדרים (Frequency Response) מציין את רמת האות שכל רכיב (מיקרופון, רמקול, מגבר וכדומה) מסוגל להעביר או לקלוט. הוא מתבטא לרוב בספקטרום של Hz (הרץ).
האם זה קריטי ?
כאשר בוחרים מיקרופון אלחוטי או רמקול מוגבר, יש לבדוק אם תחום התדרים שלו מתאים ליישום (דיבור, שירה, כלי בס, מערכת תופים).
למשל, חלק מהמיקרופונים מותאמים לתדרי נמוכים ועשויים להיות טובים יותר לתוף בס או לגיטרה בס.
Impedance – התנגדות/עכבה (Ω)
הסבר
עכבה (Impedance) מסומנת באוהמים (Ω). היא מגדירה את היחס בין מתח האות וזרם החשמל. במעגלי סאונד, זהו מאפיין חיוני לשילוב נכון של מיקרופונים, קדם-מגברים (Preamps) ורמקולים עם מגברים.
מה יכול לקרות ?
חיבור לא נכון של התנגדות יכול לגרום לנפילת מתח או פגיעה באיכות הצליל.
ברמקולים, יש להתאים את העכבה (4Ω, 8Ω למשל) למגבר כדי למנוע עומס יתר או הפחתה חדה בעוצמה.